Monday, October 13, 2014

Kolestrol dan Jenis-Jenisnya

Apa itu kolestrol?

Kolesterol ialah satu bahan yang lekit, seakan-akan lemak yang terdapat dalam darah dan disetiap sel di dalam badan kita. la penting untuk kesihatan kerana ianya  diperlukan oleh badan untuk membuat tisu dan hormon yang tertentu. Bagaimanapun, sekiranya paras kolesterol dalam darah anda terlalu tinggi kemungkinan anda menghadapi risiko penyakit Jantung.




Jenis-jenis Kolestrol.

Umumnya terdapat 3 jenis kolestrol yg terdapat didalam badan kita.

1. Low density lipoprotein(LDL).

Kolesterol LDL yang berlebihan akan menambahkan kolesterol dalam arteri anda dan kemungkinan menyebabkan penyakit jantung. Lebih tinggi paras LDL, lebih tinggi risiko anda untuk mendapat penyakit jantung. Inilah sebab kenapa kolesterol LDL sering kali dipanggil 'kolesterol Jahat'.

2. High density lipoprotein(HDL).

Kolesterol HDL juga dipanggil sebagai 'kolesterol baik' kerana ia dipercayai menghapuskan kolesterol yang berlebihan daripada darah. Paras HDL yang tinggi akan melindungi seseorang dari penyakit Jantung dan dapat mengurangkan risiko penyakit Jantung.

3. Trigliserida.

Trigliserida ialah satu lagi jenis lemak di dalam aliran darah. Seseorang yang mempunyai paras trigliserida dalam darah yang tinggi berkemungkinan juga mempunyai aras LDL yang tinggi atau paras HDL yang sangat rendah.




Cadangan Pengambilan Kolestrol.

Menurut Persatuan Jantung Amerika, purata pengambilan kolestrol dalam satu hari adalah sebanyak 300mg sahaja. Tetapi apabila anda didiagnos menghadapi penyakit jantung, pengambilan kolestrol seharian anda adalah sebanyak 200mg sahaja. Jadi jom kita semak pengambilan kolestrol kita sehari-sehari. Saya percaya banyak yg terlebih-lebih pengambilan kolestrol ni. Maklumlah makan sedap setiap hari sampai terlupa nak menjaga kesihatan diri. 


Jom sama-sama jaga badan kita, ambil tahu setiap makanan yang kita jamah. Tidak rugi untuk menjaga kesihatan diri sendiri. Dapatkan perlindungan dari Great Eastern Takaful sekarang untuk memudahkan anda mendapat rawatan terbaik di hospital-hospital swasta jika terkena penyakit nanti.
Atiqah,
011-3523 0709,
Great Eastern Takaful Advisor. 




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...